Rabu, 26 November 2014

Jadilah Seorang yang Amanah

Assalamualaikum...

Aku nak cerita kisah aku yang dulu-dulu. Masa tengah study. Muda remaja gitu. Kalau aku nak cerita kisah peribadi, aku lebih suka guna perkataan 'aku' berbanding 'saya'. Why? kerana aku lebih selesa dan menunjukkan tidak formal.

Alkisahnya, aku nak balik Universiti setelah bercuti di kampung. Jadi perasaan memang sedih la terpaksa berpisah dengan family. Sedih tau.. Aku pun beli tiket bas di kaunter, bagi RM10 dan harga tiket RM3.90. Dia bagi tiket kat aku, aku ambil dan terus duduk di kerusi depan kaunter bas tersebut. Memang aku still nampak lagi tukang jaga kaunter tersebut iaitu perempuan India.

Aku terlupa untuk ambil baki wang. Hati aku rasa macam tertinggal sesuatu jer. Ada barang ke tinggal kat rumah. Dompet, duit barang-barang lain semua ada. Selepas itu, aku kira duit aku.. Ermm..nape tak cukup. Aku ingat aku bawak banyak mana. Baru aku teringat aku tak ambil duit baki lagi.

Aku pun pergi ke kaunter untuk minta baki. Boleh pula penjaga kaunter tu kata, mana ada.. takde pun.. Dia boleh pula tak mengaku. Lama jugalah dia menafikannya. Aku dah tak larat nak minta. Akhirnya, dia bagi juga kerana aku yakin dan tegas. Cuba aku tak yakin, mesti dia ambil duit itu.

Boleh pula macam tu. Aku duduk depan dia nak panggil pun boleh untuk pulangkan baki. Tak pergi mana-mana pun lagi. Bas pun belum sampai. Ada hati nak 'ambil' duit itu la kot...


anak kucing
Gambar sekadar hiasan

"Ingat ya, jadilah seorang yang amanah dalam kehidupan ini...
Kita jaga hak orang dan Tuhan akan jaga hak kita"...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan