Ahad, 14 Jun 2015

Jaga-jaga dengan Duit Anda

Assalamualaikum...

Alkisah aku shopping baju di sebuah pasaraya. Nak bayar, aku kasi RM50. Harga barang RM25 jer. Tiba-tiba cashier kata ada duit lain tak?

Haa?? Aku terkejut. Baru aku perasan duit RM50 yang aku beri padanya macam sudah buruk, lembik dan ada kesan cucuk-cucuk sikit dengan jarum. Gabra habis masa tu sebab aku bawa duit sikit jer. Memang aku dah prepare duit RM50 itu untuk belanja. 

Nasib baik aku simpan RM50 lagi dalam sampul raya. Duit itu aku nak simpan sebagai langkah berjaga-jaga sahaja bukan untuk belanja. Cashier itu asyik kata 'sorry'. Yelah depan dia aku ambil duit dalam sampul duit raya.

Aku seorang yang tak suka bawa duit banyak-banyak. Kadang-kadang ada RM50 je dalam dompet. Bayangkan duit itu reject, bagaimana? Terutama sekali bila barang yang tidak boleh dipulangkan kembali contohnya makan di restoren dan sebagainya.

Pengajaran yang aku dapat, kalau nak bawa duit sedikit pastikan ianya telah dipecahkan terlebih dahulu kepada duit sepuluh-sepuluh misalnya. Ianya lebih selamat.

Apa yang aku buat dengan RM50 tadi? Aku belanja dekat kedai runcit je. Sebenarnya laku jer duit tersebut, cuma cashier tu jer yang cerewet. Selalu yang reject duit yang aku pernah kena adalah orang Cina. Duit nampak buruk ada koyak sikit, tak nak terima. Siapa yang terseksa? Orang yang bayar la...

bunga segar

Gambar sekadar hiasan. 
Untuk tenangkan jiwa :)

1 ulasan:

  1. Biasa la tu, pasaraya besar selalu tak nak terima duit yang lusuh...

    BalasPadam