Memaparkan catatan dengan label Novel. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Novel. Papar semua catatan

Rabu, 25 Mac 2015

Novel Suamiku Encik Sotong Karya Syikin Zainal

Assalamualaikum...

Setelah hampir empat bulan, barulah selesai khatam buku ini. Alhamdulillah... Bukan apa banyak tidur dari membaca. Baca sambil berbaring memanglah cepat mengantuk. Terima kasih pada my BFF kerana pinjamkan novel ini. Jasamu dikenang. Nanti nak pinjam novel lain pula :) Jom tengok sinopsis novel Suamiku Encik Sotong.

Novel Suamiku Encik Sotong Karya Syikin Zainal

Novel : Suamiku Encik Sotong
Ketebalan : 610 Halaman
Penerbit : Ilham Karangkraf (Buku Prima)
Pengarang : Syikin Zainal


    Erica Soffea melonjak kegembiraan. Mana tidaknya, dialah bakal peneraju Khaleeda Holding. Walaupun hubungannya dengan arwah nenda bukanlah baik sangat pun. Terasa macam hendak buat aksi akrobatik ketika namanya diumumkan ketika bacaan wasiat.

Naik senak kepala Erica bila dia terpaksa dijodohkan dengan sotong peliharaan nenda, Farish. Dah la tak macho, pakai baju warna pink. Kalau bercakap tangan bukan main lentik lagi macam orang nak main mak yong.  Itulah syarat ditetapkan nenda untuk Erica.

Farish terpaksa menerima Erica kerana dua sebab. Pertama, sebab wasiat arwah Tengku Khaleeda. Kedua, kerana tidak tahan dengan perangai berlagak Erica. Lagipun bukan lama sangat dia perlu bergelar suami pada diva yang berlagak itu, tiga tahun sahaja. Dalam tempoh perkahwinan mereka jatuh cinta. Tapi…. Cinta itu bukan mereka berdua. Milik siapa ya?

Cinta Erica dan Farish tersasar jauh. Erica bercinta dengan abang sepupunya sendiri iaitu Izhan dan Farish pula bercinta dengan Dhia Adirra. Perkahwinan mereka hanyalah sekadar catatan di atas kertas yang tidak mempunyai apa-apa makna.

Erica telah terlanjur dengan Izhan sehingga mengandung dan ketika itu masih isteri Farish. Hubungan Erica dan Izhan mendapat tentangan dari Tengku Atylia iaitu ibu Izhan. Malah, Tengku Atylia ingin menjodohkan Izhan dengan Qarina.

Encik Sotong (Farish) bukan lelaki biasa, tetapi lelaki yang sanggup berkorban segala-galanya demi tidak mahu melihat Erica merana. Walaupun jiwa lelakinya menderita, tapi sampai bila?

Cinta Farish hanya untuk Dhia Adirra. Dia telah berkorban dengan menjaga Erica dan mengaku anak yang dikandung Erica adalah miliknya ketika hubungan Erica dengan Izhan mengalami krisis. Sikap tidak ingin bersemuka dalam menyelesaikan masalah menyebabkan hidup Erica merana. Izhan amat mencintai Erica. Tetapi tidak mengetahui apa salahnya sehingga Erica sanggup memutuskan hubungan mereka.

Dhia Adirra mengetahui bahawa cintanya telah dipermainkan kerana Farish tidak berterus terang dengan perkahwinannya, telah lari membawa diri. Farish menjadi kesepian kerana Dhia Adirra tidak mahu mendengar sebarang penjelasan.

Akhirnya semua masalah dan rahsia telah terungkai, Erica kembali kepada Izhan dan melangsungkan perkahwinan mereka. Hubungan Dhia Adirra dan Farish juga kembali mewangi apabila Erica tampil menceritakan segalanya.


“Amboi sedap aje mulut kau mengata kat aku. Aku pun tak ingin nak ambil perempuan macam kau jadi isteri aku tau. Mulut macam puaka.” – Farish

“Bukanlah Kak Ain, bukan Rica nak sembunyikan suami Rica. Tapi dia sibuk maklumlah nak jahit baju pertunangan Izhan dengan Qarina. Faham-faham ajelah golongan tengku-tengku ni bertunang pun kena buat yang grand. Baju tu kalau boleh bukan setakat labuci, lampu lip-lap tu pun kalau boleh dipasang kat baju. Itu yang suami sakit kepala. Nak fikir macam mana nak letak lampu lip-lap kat pergelangan tangan,” - Erica

Selasa, 30 Disember 2014

Sinopsis Novel Cik Bunga dan Encik Sombong

Novel Cik Bunga dan Encik Sombong

Novel Cik Bunga dan Encik Sombong merupakan karya Airisz yang menetap di Taiping, Perak. Penerbitnya pula ialah Karyaseni Sdn. Bhd. Ada dialek Perak Utara dalam novel ini. Ala... macam bahasa orang Kedah juga. 

Jadi, orang Kedah dan orang belah Perak Utara lebih mudah faham dan memahami jalan cerita dan bahasanya. Untuk negeri-negeri yang lain bolehlah belajar serba sedikit. Tak susah mana pun untuk memahami kerana sedikit jer loghat @ dialek tersebut ditulis. Jom lihat sinopsis yang terdapat di belakang novel tersebut.

****************

Aku? Aku Intan Asnidar. Mana cantik pun. Kulit pun ala-ala hangit. Kerja di kedai bunga dengan gaji cukup-cukup makan. Tak ada apa-apa yang istimewa tentang aku melainkan aku ada sebuah keluarga yang sangat bahagia.

Dia? Dia memang segak. Nama dia pun sedap, Harris Isqandar. Kalau sekali pandang mesti tak nak lepas. Kulit dia putih amat sampai mak ingat aku dah bawa balik orang Belanda masa aku bawa dia datang ke kampung aku buat kali pertamanya. Tapi tak kisahlah semua tu, tak penting sangat. Kemudian-kemudian nanti, rupa paras tu bakal duduk tempat keempat atau kelima.

Asal-asalnya, dia suruh aku jadi tunang terkejut dia sebabnya gadis yang sepatutnya jadi tunang dia pada hari itu sudah lari. Okeylah sebab satu hari saja, kira aku tolong orang dalam darurat. Tapi paling terkejut bila dia cakap, “Okey Intan, mulai sekarang, awak adalah tunang dan bakal isteri saya. Sekiranya ada sesiapa kacau awak, tolong jangan berahsia dengan saya sebab kita bakal menjadi suami isteri. Suami isteri tidak boleh ada sebarang rahsia.”

Terkejut amat aku. Tapi sebelum tu mak dia, Datin Nora ada beri amaran kepadaku, “Jangan mimpi nak jadi menantu saya!”

Ah! Aku pun tak nak jadi menantu dia. Tak berminat langsung. Tapi sungguhlah kata orang, kalau sudah jodoh, tentu saja tak ke mana. Tinggal lagi, lama manakah rumah tangga tersebut bertahan atau benarkah Intan Asnidar itu hak milik kekal Harris Isqandar?

Ahad, 21 Disember 2014

Sinopsis Novel Seindah Sakura

Assalamualaikum...

Akhirnya, selesai juga saya membaca novel Seindah Sakura karya Liza Zahira. Mesti anda semua sudah tahu tentang novel ini malah ia telah diadaptasi ke drama. Jalan cerita memang ada sedikit perbezaan antara tv dan novel. Tapi kedua-duanya best dan memberi kesan kepada pembaca dan penonton. Jom lihat sinopsis novel Seindah Sakura hasil pembacaan saya.

Novel Seindah Sakura Karya Liza Zahira

Novel Seindah Sakura

     Cerita ini mengisahkan Shakira yang tinggal bersama Oyangnya di sebuah pondok buruk. Setiap kali hujan, pondok tersebut akan dimasuki air akibat lubang yang terdapat pada bumbungnya. Ibunya tidak tinggal bersama kerana terpaksa bekerja di luar. 

     Shakira terpaksa bekerja sambil belajar untuk menyara kehidupan mereka berdua. Ibunya sejak bekerja di luar langsung tidak mengirimkan wang belanja.

     Shakira sering dimarahi oleh gurunya iaitu Cikgu Airil. Shakira dianggap sebagai pelajar yang bermasalah dan boleh merosakkan reputasi sekolah. Walhal tidak mengetahui latar belakang hidup Shakira yang penuh dengan cabaran dan kesukaran.

     Sehinggalah apabila Oyang Shakira iaitu Moyang Kiah meninggal dunia. Barulah Cikgu Airil faham mengenai kesusahan hidup Shakira. Datuk Walid iaitu bapa saudara kepada Cikgu Airil menjaga Shakira apabila Oyangnya meninggal dunia. Tambahan pula, ibu Shakira telah dipenjarakan kerana membunuh tanpa niat. Cikgu Airil juga tinggal bersama bapa saudaranya itu.

     Di situ bermulalah kisah antara Cikgu Airil dan Shakira. Cikgu Airil sudah mula jatuh cinta pada Shakira dan begitu juga Shakira. Anida iaitu anak kepada Datuk Walid berasa cemburu kerana dia juga menyukai Cikgu Airil. Pelbagai helah telah dirancang oleh Anida untuk menyingkirkan Shakira dari rumahnya. Kesudahannya, Anida berjaya menyingkirkan Shakira dan membuatkan Airil membenci Shakira.

     Kehidupan Shakira menjadi lebih sengsara apabila dimaklumkan bahawa ibunya menghidap HIV. Datuk Walid membenarkan ibu Shakira tinggal di rumahnya. Datuk Walid menggaji seorang jururawat untuk menguruskan ibu Shakira yang memerlukan penjagaan yang rapi. Shakira berasa terhutang budi kepada Datuk Walid.

     Sehinggalah suatu hari, Datuk Walid menyatakan hasratnya untuk menikahi Shakira sebelum Shakira melanjutkan pelajaran di UIA. Shakira enggan dan melarikan diri. Pelbagai kejadian buruk berlaku ke atas dirinya sejak meninggalkan rumah. Akhirnya, Shakira pulang semula ke rumah dan bersetuju berkahwin dengan Datuk Walid.

     Perkahwinan Datuk Walid dan Shakira hanyalah di atas kertas. Shakira tidak menjalankan tugas sebagai isteri. Malah membenci Datuk Walid kerana dianggap mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain.
Sebelum menamatkan pelajaran di universiti, Datuk Walid telah menceraikan Shakira dan menberikan sedikit hartanya.

     Shakira telah berkahwin dengan Roni. Malangnya, Roni seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab dan suka berfoya-foya. Tujuannya berkahwin dengan Shakira adalah untuk mengikis harta yang diperolehi dari Datuk Walid dan ingin hidup senang hasil kerja keras Shakira.

     Cikgu Airil pula telah dipaksa oleh bapa saudaranya untuk berkahwin dengan Anida kerana ingin menyelamatkan maruah Anida. 


Jadi, bagaimanakah Shakira dan Airil bersatu? Kenalah baca sendiri yer. Sudah penat jari-jemari untuk menaip. Novel ini boleh memberi semangat kepada kita untuk meneruskan kehidupan. Kisah hidup dan kesengsaraan Shakira banyak memberi pengajaran kepada semua. Kepada anda yang belum membacanya, cubalah dapatkan novel ini. Selamat Membaca :)

Isnin, 16 September 2013

Biarlah Ym Berbicara

 


Selesai juga saya membaca novel ini. Cara Firdaus tackle Tiya memang best..melalui ym..Firdaus iaitu bos Tiya memikat hati Tiya melalui penyamaran..Jika tidak melalui ym, pasti Tiya tidak akan jatuh cinta padanya. Malah, Tiya telah reject ramai lelaki sebelum Firdaus.

Lama juga mengambil masa untuk membaca novel ini sebab sibuk dengan kerja-kerja rutin..hehe..Apa-apa pun, best novel nie!