Memaparkan catatan dengan label Kucing. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Kucing. Papar semua catatan

Selasa, 5 Mei 2015

Rindukan Song Ji Hyo dan Kang Gary

Assalamualaikum...

Tadi boring tak tahu nak buat apa. Belek-beleklah gambar yang ada dalam my laptop. Jumpa pic Song Ji Hyo dan Kang Gary. Adoi.. comelnya.. rindu pulak pada mereka. Masa mereka ada memang tahu mereka itu comel sangat tapi perangai yang kurang comel...

Haaa.... gambar di bawah adalah Song Ji Hyo dan Kang Gary saya. Bukannya ahli Running Man itu yer. Tapi adik memang beri nama dari kesukaannya melihat rancangan Running Man. Terbawa-bawa sampai menamakan kucing :)

anak kucing Song Ji Hyo
Song Ji Hyo

Kang Gary

anak kucing dan ikan puyu
Tengok ikan puyu tapi takut nak dekat
Comelnya makhluk ciptaan Allah ini

anak kucing

Selasa, 3 Mac 2015

Kisah Ibu Kucing bersama Anaknya Bahagian 2

kucing

Hari ini bertekad untuk menyambung penulisan saya mengenai kucing. Sambungan Kisah Ibu Kucing bersama Anaknya Bahagian 1. Walaupun tiada sesiapa yang membacanya, biarlah ianya tercatat di sini. Di akhir cerita pada episod tersebut saya menceritakan bahawa ada seekor anak kucing yang tertinggal di rumah. Jadi, bagaimana cara kami menjaganya agar terus hidup?

anak kucing minum susu
Diberi minum susu tapi bukan menggunakan sudu

Cara yang kami buat adalah memberi minum susu kepada anak kucing tersebut. Kami memberi susu menggunakan botol yang bukan botol tetapi telah diubahsuai. Anak kucing tersebut hidup dengan sihat. 

Beberapa hari kemudian, Dora pula telah beranak. Kami telah memujuk Dora agar menjaga dan menyusukan anak kucing tersebut. Pada mulanya, Dora keberatan dan berusaha melepaskan diri dari kami. Kami meletakkan anak kucing tersebut di sebelah Dora. Anak kucing itu pula seperti suka bersama dengan Dora. Dia menyangka itulah ibunya. Setelah dipujuk, Dora mencium-cium anak kucing itu dan terus menggigit di bahagian leher dan mengangkat anak kucing ditempatkan bersama anak kucing lain yang dilahirkan Dora.

Kami semua terkejut. Kejadian tersebut berlaku terlalu pantas. Ayah saya mengatakan 2 perkara sahaja yang Dora akan lakukan sama ada membunuh atau menjaga anak kucing tersebut. Kami menunggu dengan sabar kemunculan Dora. Tempat Dora meletakkan anak-anaknya adalah di dalam kotak. Jadi kami tidak nampak apa-apa. Jika diganggu tempatnya mesti ibu kucing tersebut merasa tidak selesa. Comel sangat bila tengok Dora mengangkat anak kucing tersebut. Rasa macam nak peluk kedua-duanya.

Tunggu punya tunggu Dora pun keluar. Kami mengintai di dalam kotak. Semuanya dalam keadaan ok tiada sebarang jeritan dan tangisan. Hal ini bermakna Dora telah menerima dan menyusukan anak kucing tersebut. Kami berasa gembira dan bermakna tidak perlu lagi memberi minum susu pada kucing.

Dora menjaga dengan baik. Anak kucing akan keluar dari kotak apabila ketiadaan Dora. Anak kucing itu nampaknya masih merindui kami. Dia ingin bersama kami. Kami pun meluangkan masa dengannya. Apabila Dora kembali, ia akan menggigit dan membawa anak kucing masuk semula ke dalam kotak.


**************

Tiba-tiba pada pagi Jumaat. Tepat jam 7 pagi. Tommy iaitu ibu kucing yang dibuang telah kembali ke rumah. Dia mengiaw dan masuk ke rumah tanda kejayaannya berjaya pulang ke rumah dengan selamat. Ini bermakna Tommy hanya mengambil masa selama 8 hari untuk pulang ke rumah. Ajaibnya. Walhal agak jauh juga ia ditinggalkan lebih dari 3 km. 

kucing
Tommy yang berjaya kembali

Masing-masing berasa terkejut. Song Ji Hyo dan Kang Gary tidak berjaya pulang kerana mereka masih kecil dan tidak tahu jalan. Hanya dengan bau Tommy boleh mengetahui tempat tinggalnya selama ini. Ayah telah memberi peringatan, jika masuk ke rumah dan masih membuang di sana sini, Tommy akan dibuang sekali lagi tetapi akan dihantar lebih jauh. Itu kata ayahku....

Kerisauan mula bertandang di hati. Berat rasa hati untuk memberi anak kucing kepada ibunya iaitu Tommy. Hal ini kerana kami lihat Dora amat menyayanginya. Jadi, kami tidak memberikan kepada Tommy dan membiarkan terus Dora menjaganya.


******************

kucing sedang berehat
Dora yang sedang melepak

Di akhir cerita saya nak bercerita dengan ringkas sahaja. Kisahnya terlalu sedih. Anda nak tahu tak apa kesudahannya? Ke semua anak-anak kucing telah mati termasuk anak kucing yang kami jaga. Kenapa? Semuanya telah dibunuh oleh kucing jantan.

Sedih, sedih dan sedih... Dora pun nampaknya seperti sedih. Asyik termenung dan tidur sahaja. Tiada lagi semangat sebagaimana ia menjadi ibu.. Sekian... The End...

Ahad, 22 Februari 2015

Kisah Ibu Kucing bersama Anaknya Bahagian 1

Assalamualaikum....

Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman dan cerita mengenai kisah kucing. Kucing, makhluk yang comel dan istimewa ciptaan Allah S.W.T. Adakah anda suka akan kucing? Bagi saya tidaklah terlalu suka dan tidaklah terlalu membenci. Sedang-sedang sahaja. Jom layan cerita ini. Saya hanya berkongsi cerita jika rasa bosan, cepat-cepat tinggalkan blog ini. Mungkin ceritanya agak panjang.

Di rumah saya terdapat dua ekor kucing betina yang bernama Tommy dan Dora. Ada juga dua ekor anak kucing iaitu anak Dora yang agak besar dan tidak menyusu lagi. Kedua-dua ekor kucing betina ini memang kerap beranak. 

Pada suatu hari, Tommy pun beranak dan melahirkan tiga ekor anak. Kucing kalau beranak kebiasaannya akan mencari tempat yang tersembunyi untuk menyembunyikan anaknya dari kucing jantan. Maka dia telah masuk ke rumah dan bersembunyi di belakang almari. 

kucing betina dan kucing jantan
Tommy dan kucing jantan. Tengah bercinta :)

kucing sedang tidur
Tommy sedang tidur. Begini kucing tidur??

Saya dan keluarga tidaklah terlalu kisah dan berkira apabila kucing masuk ke rumah. Faham akan situasi kucing tersebut. Tetapi, apa yang malang dan membuatkan kami marah apabila ibu kucing tersebut dengan senang-lenang membuang najis di dalam rumah. 

Tempat kegemarannya bukan di lantai tetapi di tempat yang gebu iaitu di atas tilam, karpet dan juga kusyen. Bayangkan setiap hari ada saja najis yang bersepah. Tidak kering lagi tilam yang dibasuh, ia berak di tempat lain pula. Siapa yang tidak marah? Dalam ruang solat pun ia ingin membuang.

Langkah sepantas kilat yang diambil ialah dengan membuang kucing tersebut bersama anaknya. Susah juga untuk menangkap Tommy. Kaedah yang digunakan untuk menangkap ialah dengan memasukkan anak-anaknya yang masih kecil di dalam kereta. 

Kemudian kami mengumpan ibunya masuk ke dalam kereta. Ibu kucing pun sayangkan anak. Hairan, ibu manusia senang-senang je buang anak. Ibu kucing apabila melihat anaknya telah diambil oleh manusia cepat-cepat masuk untuk mengambil anaknya. Jadi, apalagi kami tutup pintu dan terkurunglah ibu kucing itu. Maka bergeraklah ke destinasi untuk dibuang.

dua ekor anak kucing yang comel
Anak kucing yang besar sedikit Song Ji Hyo dan Kang Gary

Selain Tommy dan anak-anaknya, dua ekor anak kucing yang telah besar juga dibuang. Kenapa? Kedua-dua ekor kucing itu juga suka membuat masalah. Mereka pernah kencing di atas kusyen di hadapan mata saya sendiri. Alangkah terkejutnya. Sayang memang sayang terhadap mereka tetapi apakan daya sudah tidak sanggup membasuh dan terus membasuh.

Anda nak tahu tak? Rupa-rupanya ada seekor anak kucing tertinggal di rumah. Kami tidak perasan kerana di belakang almari sangat gelap. Jadi, seekor anak kucing tertinggal di rumah sedangkan ia masih kecil dan perlu menyusu.

Apa yang kami buat  dengan anak kucing tersebut? Ibunya sudah tiada. Siapa yang akan memberikan susu? Oh, alangkah sedihnya hati kami. Kami sekeluarga berasa amat kasihan. Cerita ini bersambung untuk entri seterusnya kerana penulis sendiri berasa bosan dengan ceritanya inikan pula pembaca. Bersambung...

Sabtu, 1 Februari 2014

Kasih dan Sayang Seekor Ibu Kucing...

Kucing sedang menyusu
Gambar bukan sekadar hiasan tetapi mempunyai penuh makna tersirat :)

Cuba lihat gambar di atas, betapa sayangnya si ibu terhadap anak-anaknya. Tidak pernah diabaikan walau seekor pun anaknya. Kasih dan sayangnya dibahagikan sama rata.

Ibu kucing ini sentiasa menemani anaknya malah sanggup mempertahankan anaknya dari kucing jantan (bapak) daripada dibunuh. Sehinggakan ibu ini tercedera.

Si ibu kucing ini akan terus pergi mendapatkan anaknya apabila mendengar suara anaknya menangis. Melihat sendiri apa yang berlaku terhadap anaknya.

Ibu kucing ini akan selalu berwaspada jika ada manusia yang cuba membahayakan anaknya. Ia akan mengawasi dari jauh andai terjadi sesuatu.

Kucing oh kucing. Naluri keibuanmu cukup kuat walau kamu sekadar seekor kucing.

Tetapi.. di manakah sifat keibuan seorang ibu dan kasih sayang seorang bapa yang bergelar manusia sehingga sanggup menggugurkan janin, mengelar, mencederakan dan merogol darah daging sendiri. Malah, sanggup membunuh anak yang tidak berdosa! 

Apakah dosa mereka sehingga diperlakukan begitu? Kucing pun tahu sayangkan anaknya..malunya kita sebagai manusia...


Nota :

Suka sangat bila melihat ibu kucing menyusu, menjilat anak-anaknya dan tidur dengan rapat bersama anak-anak yang disayangi :) Happy dan tenang sahaja perasaan ini...

Anak kucing putih (sedang menyusu di dalam gambar) tengah sakit sekarang. Tadi ianya muntah dan tidak bermain bersama adik-beradik yang lain. Termenung dan berpeluh tubuh sahaja. Semoga anak kucing ini cepat sembuh....

Jumaat, 24 Januari 2014

'Si Comel' Salah Satu Ciptaan Terindah

Assalammualaikum...

Apa khabar semua? Ermm..agak lama juga saya tidak menulis di blog ini. Hanya sempat menulis di blog Sajian Hati dengan berkongsi pelbagai resipi yang pernah dicuba.

Sebenarnya, idea untuk menulis datangnya bercurah-curah. Terdapat pelbagai kisah pahit manis kehidupan yang ingin dikongsi tetapi mood untuk menulis tidak juga kunjung tiba. Jadi, apakan dayaku??

Kisah kali ini adalah mengenai kucing kesayanganku. Ianya amat comel bagi kami sekeluarga. Fikiran akan rasa tenang apabila melihat salah satu keindahan ciptaan Allah ini iaitu Si Kucing. Comel sangat apatah lagi melihat keletahnya bermain dan bermanja.

3 ekor anak kucing
Hai.. katanya...salam perkenalan..

Inilah dia anak kucing saya... Comel tak? Biasa-biasa jer almaklumlah kucing jalanan... Sepatutnya mereka berempat, tetapi menjadi bertiga akibat suatu peristiwa tragis..

Jadi.. berkemungkin selepas ini, saya akan bercerita mengenai kucing, anak kucing, kucing dan anak kucing lagiii....hehe..sebab banyak sangat kisah mereka yang ingin dikongsi...