Isnin, 31 Disember 2012

Ole-ole dari Sarawak




Makanan yang dibawa balik dari Sarawak. 
Kek lapis Sarawak iaitu Neslo dan Red Velvet. Sedapnyer..
Coklat pula berbentuk kucing. Comel sangat..Rasa sayang nak makan :)

Rabu, 26 Disember 2012

Mak, Buah Apakah Ini?


Mak, buah apakah ini? Macam manakah rasanya? Nak makan macam mana?

Itulah soalan yang aku tanya pada mak. Begitu juga dengan adik-adik. Memang aku tak pernah jumpa buah ni seumur hidup aku..haha..Sebab ayah tak pernah beli. Tapi tak tahulah kalau dah lupa....hehe..

Buah ni namanya buah setol. Rasanya aku dah tak ingat macam mana. Tapi aku kurang gemar. So, jangan jadi ketinggalan zaman macam saya yer...Buah-buahan tempatan pun tak kenal...

Burger Special


Ermm..rasa lapar pulak bila tengok gambar burger nie..Sapa la nak tolong belikan tengah malam macam ni..Gigit jari je lah...Seriously, aku memang sangat teringin..huhu...

Aku ambil gambar nie dah lama. Saja nak letak di blog ini.. Aku memang suka kumpul gambar makanan. Sikit-sikit tangkap gambar. Orang lain yang tengok pun dah jemu sangat..Biarkan mereka..hehehe..

Harga burger ini RM 2.50 di kampung aku. Ada satu lagi tempat harganya RM 2.80. Memang sedap sangat. Makan sekali nak lagi. Tapi awas! ia menggemukkan. Jangan makan selalu ok!

Rabu, 12 Disember 2012

Cek Nuffnang yang Pertama...



Alhamdulillah, setelah 3 tahun saya memasuki dunia blogger ini, inilah kali pertama saya berjaya mendapatkan cek daripada nuffnang. Cek ini diperolehi setelah 2 bulan saya cash out. Walaupun jumlahnya tidak seberapa tetapi saya tetap bersyukur.

Memang amat sukar untuk mendapatkan jumlah pelawat yang tinggi masuk ke dalam blog kita. Pelbagai usaha perlu dilakukan. Ilmu pengetahuan juga amat penting. Apa yang penting, kita ikhlas dan seronok untuk terus menulis.

Bagi saya, menulis blog adalah tempat untuk saya menyampaikan sesuatu, berkongsi serta menghabiskan masa yang terluang. Di harap ada lagi rezeki saya untuk masa akan datang..Amin..

Selasa, 30 Oktober 2012

Penduduk Gempar Diganggu Pocong


Berita yang dimuatkan dalam Harian Metro pada Oktober 2012. 
  Berlaku di sekitar tempat tinggal saya.

Istikharah Cinta

Artis : Sigma
Tajuk Lagu : Istikharah Cinta

Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman di malam sunyi penuh doa
Sebut nama-Mu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjuk-Mu
Satu nama teman setia
Naluriku berkata
Di penantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Memenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu 

Di istikharah cinta



Melalui penghayatan lirik lagu ini, hati ini terasa amat tersentuh. Betapa agungnya sebuah cinta yang didasarkan kepada Allah S.W.T. Cinta itu adalah suatu yang suci, murni dan ikhlas. Dua hati menjadi satu.

Cinta dan kasih sayang, memang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan manusia. Cinta ini haruslah kerana Allah semata. Setiap apa yang dilakukan haruslah mendapat keredhoan Allah.

Cinta tidak harus bersulam dengan noda. Mabuk dalam percintaan tanpa adanya ikatan perkahwinan. Jangan sesekali menjadi hamba cinta. Syaitan akan mudah merasuk ke arah kejahatan. Apa yang mendorong ke arah kejahatan dan kemaksiatan haruslah dijauhkan.

Cinta yang suci, menyejuk jiwa dan mata orang yang memandang. Malah, mereka akan turut mendoakan kebahagiaan pasangan tersebut. Betapa bahagianya bila percintaan mendapat keberkatan daripada-Nya.

Oleh itu, kejarlah bagi mendapatkan cinta yang diberkati oleh-Nya. Jangan hanya mengejar keseronokan yang sementara. Sebaliknya, dosa dan azab bakal ditanggung di akhirat kelak.

P/S untuk orang yang sedang bercinta :-

-Orang yang tengah mabuk bercinta, jangan keluar berdua-duaan kerana ada makhluk yang ketiga iaitu syaitan. Kalau nak jumpa, kena bawa teman atau orang tua (lebih afdal).

-Jangan pegang-pegang dan kena duduk renggang-renggang seperti lagu Ana Rafali.

-Jangan naik motor bersama kerana ditengahnya ada syaitan yang sedang merasuk.

-Jangan jadi hamba cinta, sehingga melupakan ibubapa. Restu ibubapa adalah lebih penting.

-Cinta yang disulami dengan ikatan yang sah, akan membuahkan pahala dan syurga akan menanti di sana. Amin…

Rabu, 26 September 2012

Sains Semasa Sekolah Rendah

Urat Jejala

Urat Selari

Gambar daun-daun nie adalah daripada buku sains saya semasa darjah 6 dahulu..Sekitar tahun 1998..Kami petik daun-daun yang ada di sekolah dan mengenalpasti jenis urat daunnya. Tahan lagi daun-daun ini sampai sekarang...

Sabtu, 8 September 2012

Nostalgia Zaman Kanak-kanak

Hai semua.... Pernah main anak patung kertas ini tak masa zaman kanak-kanak dulu? Kalau nak tahu, inilah permainan yang selalu saya main bersama adik. Patung-patung kertas ini saya buat sendiri. 

Semasa saya mengemas kotak-kotak dan buku lama, saya terjumpa patung kertas ini. Memang banyak kenangannya kepada saya.

Selepas ini, saya akan mengitar semula sahaja patung-patung ini. Sampah di rumah semakin banyak. Apatah lagi rumah saya akan mengadakan kenduri tidak lama lagi. Insyaallah...

Watak utama
Pakaian-pakaiannya
Pakaian yang saya reka dahulu

Sabtu, 25 Ogos 2012

Menonton Total Recall di Panggung Wayang


Pada hari raya keempat hari itu, masih sempat lagi menonton movie Total Recall di pawagam Jusco, Pulau Pinang. Cuma RM 6 sahaja.Best cerita nie..

Bila menonton di panggung wayang, bertambah gempita la letupan dan tembak-menembak. Siapa yang sakit jantung, jangan sesekali cuba untuk menontonnya. Agak bahaya untuk kesihatan anda.

Selasa, 21 Ogos 2012

Ubi Kayu Cicah Kelapa dan Gula

Ubi kayu


Siapa suka makan ubi kayu? 
Makanan apa yang boleh dimasak menggunakan ubi kayu?
Apa yang saya tahu kuih keria, cucur badak, cucur, kuih tepung talam, bingka ubi kayu, kerepek....
Anda pula macam mana?

Rabu, 15 Ogos 2012

Kemalangan yang Mengorbankan Dua Jiwa

Keratan akhbar di atas berkisar kemalangan yang mengorbankan dua orang anak saudara sahabat. Kakak iparnya turut mengalami kecederaan yang teruk. Sehingga kini masih belum pulih sepenuhnya.

Semoga mereka sekeluarga tabah menghadapi ujian ini terutama ketika Syawal yang akan menjelma. Doakanlah kesejahteraan mereka  di sana.

Kepada sahabatku, jangan bersedih dan terimalah ketentuan ini..

Jumaat, 6 Julai 2012

Jelly Kelapa :)


Kenapa susah sangat nak dapatkan buah kelapa muda pada masa kini? Walaupun di kampung? Buah kelapa memang terhangat di pasaran..Satu biji buah kelapa muda hampir RM3..Mahal bangat!

Jadi, bilakah saya dapat cuba memasak jelly kelapa ini? Sedap sebab tu nak try!! Sejuk di tekak...nyum..nyummm...

Selasa, 3 Julai 2012

Tercapai Jua ...


Akhirnya...tercapai juga hasrat untuk makan chicken chop di Restoren Satay Village. Dugaan yang pertama apabila pergi sahaja ke restoren tersebut, restoren tak bukak lagi. Awal sangat datang. Dia buka pada petang hari hingga malam. Saya datang pukul 4 petang rasanya...

Baru kali ini berkesempatan, saya berkunjung pada malam hari..Harganya RM6.00..

Kawan kata sedap makan chicken chop di sini, jadi cuba jelah..Apa-apa pun tak menyesal datang..

Isnin, 2 Julai 2012

Putu Buluh di Pasar Malam Kuala Kurau



Apabila pergi pasar malam Kuala Kurau, mesti teringin untuk membeli kuih putu buluh. 
5 biji RM 2.00...Sedap..
Kalau pasar malam lain di kampung amat jarang dijumpai. Dalamnya ada inti.....cicah lagi dengan kelapa dan gula merah.
Kalau makan masa berbuka puasa lagi best..!!

Sabtu, 30 Jun 2012

Siapa Suka Makan Kuih?

Kuih-muih

Siapa suka makan kuih? Sayalah yang sangat suka makan kuih...hehe..Sendiri tanya sendiri jawab...!

Terdapat pelbagai jenis kuih seperti kuih di atas iaitu kuih karipap, seri muka dan pulut udang. 

Saya teringin mencuba membuat semua kuih yang ada di Malaysia. Kuih-muih dari Kelantan, Terengganu, Sabah dan sebagainya..Saya ingin merasai sendiri kelazatan dan keenakan kuih tersebut..!

Teringin juga belajar memasak resepi turun-temurun dari keluarga. Adakah tercapai hasrat saya itu? Ermm..mungkin tidak..

Kita sepatutnya mempertahankan cara hidup kita dengan mengembangkan atau memperkenal makanan Melayu terutama kuih-muih di peringkat antarabangsa. Kita harus bangga dan mempertahankan tradisi nenek moyang selama ini.

Isnin, 18 Jun 2012

Jamu Selera di Teksi Corner PB !!

Nasi Goreng Ayam

Laicikang
First time makan di situ.
Walaupun dalam keadaan panas tetapi apabila bersama teman-teman kehangatan itu tidaklah terasa.
Terima kasih kepada kawan yang belanja..
Sempena Hari Lahirnya..tq..Tahun depan belanja lagi yer..hehe

Khamis, 10 Mei 2012

Makan KFC!



Sedapnya..sengaja letak picture ayam kfc..
sekadar menjamu mata..layan..
jangan sampai meleleh air liur tau!

Apa yang anda suka di KFC?
Ceciter...

Khamis, 29 Mac 2012

Selamat Hari Lahir

Happy Birthday

Selamat Hari Lahir ke-26..kepadaku..
kad ucapan daripada Libresse..tq...
Tahun depan beri lagi yer...

Selasa, 10 Januari 2012

Durian Belanda @ Durian Benggala?





Buah apakah ini? Mak dan abah panggil buah ini buah durian benggala. Buah ini masam dan agak sedikit manis. Buah ini banyak khasiatnya.

Buah durian benggala di atas adalah hasil daripada pokok di belakang rumah saya. Buah ini tidak akan masak atau lembut jika diambil terlalu awal (muda). Jadi, kenalah berhati-hati ketika memetiknya.